Wednesday, April 05, 2006

Graf voor de onbekende fotograaf

Net zoals er voetballiefhebbers zijn die het liefst kijken naar voetbal, zo verschuift de rol van de hedendaagse fotograaf van beeldmaker naar visueel historicus. Daarbij komt ook steeds meer aandacht voor anoniem beeldmateriaal. De Master Photographic Studies in Leiden organiseert hierover op 25 april Artists' Strategies, Photography and Archives. De Amerikaanse Magnum-fotografe Susan Meiselas, de nieuwe hoogleraar fotografie aan de Universiteit Leiden, werd onder meer bekend met Kurdistan: In the Shadow of History (1997). Met dit project gaf ze vorm aan de geschiedenis van de Koerden via een geconstrueerd fotoarchief uit de afgelopen honderd jaar. Voor Encounters with the Dani (2001-2003) verzamelde Meiselas beeld- en tekstfragmenten over de Dani in West-Papoea. Ook de Iraanse kunsthistorica én fotografe is Parisa Damandan (1967) ging op zoek naar anoniem beeldmateriaal. Na de aardbeving in Bam in 2003 redde zij negatieven uit verwoeste fotostudio’s als een laatste herinnering aan het leven in de Zuid-Iraanse stad. Selecties uit het Bam Photographic Rescue Project zijn te zien in het Lloyd Hotel in Amsterdam. (In de Nederlandse documentaire Voices of Bam zien we de stad een jaar na de aardbeving.)

No comments: