Saturday, March 01, 2008

Inburgeren


Met de komst van de Marokkaanse groenteman, zie je ook overal die vrolijke paarse knollen. Rapen blijken het te zijn, tot de komst van de aardappel in onze streken volksvoedsel nummer één. 'Lekker in de couscous of de tajine,' vertelt de Marokkaanse dame naast me aan de kraam. 'Hij neemt vocht op in het gerecht en smaakt lekker.' Ondertussen laadt ze vlijtig minstens 2 kilo superradijzen in een plastic tas. 'Zonder koken ook lekker', klinkt het aan de andere kant naast me. 'Raspen, zout erbij, heel gezond. Die andere mevrouw Marokkaans, ziet u.' Ze wijst naar de eerste spreekster. 'Ik uit Iran.' Ik zie het en knik begrijpend. De dames lachen elkaar hartelijk toe.

93 Procent van de Moslims zegt de aanslagen van 9/11 af te keuren. Rekent u mij dan maar vast bij de 93 procent van de Nederlanders die Wilders' film onnodige stemmingmakerij vinden. Als het gekrakeel is verstomd, kunnen we allemaal gewoon gezellig naar elkaar toe burgeren.

En nu we het toch over inburgeren hebben; de raap komt oorspronkelijk uit Afghanistan, net als de wortel. En voor een oer-Hollandse hutspot voegt men daaraan toe; de aardappel, afkomstig uit Zuid-Amerika. Een knap staaltje integratie!

No comments: